Perakendecilik Sektöründe Kariyer Yönetimi

Kiğılı firmasında Ceo pozisyonunda bulunan Hilal Suerdem ile “Perakendecilik Sektöründe Kariyer Yönetimi” konusu üzerine bir sohbet gerçekleştirdik. Görüşme içeriğine yönelik bilgiler aşağıda ilginize sunulmuştur.
Herkes ürünüyle markalaşmak ister. Siz markalaşma sürecini nasıl başardınız?
Marka = Güven demektir. Önce müşterilerinize güven ortamını tesis etmeniz gerekir. Ürününüzün moda ürün olduğunu, kaliteli ürün olduğunu hissettirmeniz gerekir. Bunlar haricinde mağazalarımızda ütü ve terzi hizmeti sunmaktayız. Müşterilerimize sevecekleri mesajlar atarak iletişimimizi sıcak tutmaktayız. Kısacası duygusal dokunmalar olmazsa olmaz. Sadece iş başarısına yönelik şeyler yapmıyoruz. Hayvan barınak evleri yapıyoruz, Türkiye’nin yangın felaketine uğramış noktalarına fidanlar dikiyoruz, Kansersiz yaşam için faaliyetler düzenliyoruz. Hem iş kalitesi hem sosyal destek ikisi bir arada olunca başarı geliyor. Markamıza yatırım yapıyoruz. Sadece imalatçı kimliğiniz sizi bir yere taşımıyor. Marka değeriniz bu aşamada çok önemli.
Covid-19 sürecinin perakende sektörüne etkileri neler oldu? Bu konuyla alakalı corona-19 sürecine ne şekilde hazırlanmaktasınız?
Birleşik Markalar Derneği üyesiyim. Bu konuları devamlı konuşuyoruz. Çoğu firma ileriye yönelik ürünlerini stoka alıyor. Bu sürece çoğu firma stoktayken yakalandı. Vadeli ve nakit olarak alımlar yapıyorsunuz. Vadeli ve çek işlemlerinde ödemede sorun yaşayan firmalar bankalara kredi başvurusu yaptığında olumsuz sonuçlarla karşılaşmakta. Bu konularda devlet desteğine daha çok ihtiyaç duyulduğu bir dönemdeyiz. Bizler kurum içerisinde sağlık koşullarını sağlayarak mağazalarımızı açacağız. Çalışanlarımızda maske, eldiven gibi önlemleri alarak iş başı yaptıracağız. Kıyafetlerde denenen ürünün sterilize edilmeden başka müşteriye sunulmamasına yönelik çalışacağız. Ayrıca mağazalarımızda 50 metrekareyi steril edecek özel cihazlar kullanacağız. Mağazanın büyüklüğüne göre kullanacağımız cihaz sayısını arttıracağız.
Perakendecilik sektöründe, işe alım süreçlerinde dikkat edilen yetkinlikler nelerdir, yeni mezun alımlarında özellikle nelere dikkat ediyorsunuz?
Firmalarda genelde tecrübeli personel arayışı var. Bizler iş vermezsek bu arkadaşlarımız tecrübe kazanamaz. Tecrübeden ziyade yetiştirilecek mezunları daha çok önemsiyorum. Görüşmeye gelen kişi şirketin artı ve eksi yönlerini, değerlerini araştırması, heyecanını gösterebilmesi beni daha çok etkiliyor. Çok konuşarak kendini göstermek önemli değil. Önemli olan doğru yerde doğru şeyleri konuşabilmek. Ekiplerle çalışmaya açık olmak, farklılık yaratacak güce sahip olduğunu hissettirebilmek, yeni fikirlere açık olmak, karakter sahibi olmak benim için öncelikli kriterlerdir.
Perakende sektöründe kariyer yönetimi ne şekilde ilerlemekte?
1993 yılında Capitol’de tezgâhtar olarak işe başladım. İşinizde hedef koyacaksınız ve o hedefe gidecek adımları atacaksınız. Ben bu kuruma ne katabilirim diye kendinize soracaksınız. Yöneticimin dikkatini nasıl çekebilirim diye düşüneceksiniz. Bu anlamda şirketlerde olan bu dilek ve şikâyet kutuları önemli bir araç diye düşünüyorum. Araştırmacı olmanız lazım. Müşteri psikolojisini bilmelisiniz. Müşterilerinizi etkileyecek cümleleri kurmanız lazım. Bu söylediklerimin hepsi birbiriyle bağlantılı. Çok iyi satıcı olmak o günü kurtarır. Ama siz bölge yöneticisi veya daha üst bir pozisyona gelmek istiyorsanız iyi satıcı olmak tek başına yeterli değildir. Elon Musk’ın bir konuşmasını dinlemiştim. “Ben hep üniversite birincilerini işe aldım, Tezleri toplumda karşılık bulan kişiler ile çalıştım. Hep alanında en iyileri yanıma aldım. Ama yanıma aldığım kişilerin karakterlerine bakmayarak hata yapmışım.” diye belirtiyordu. İşe alım sürecinde veya terfi sürecinde işte bu karakter özellikleriniz ile dikkat çekin ve bu özelliklerinizle bilinin. Sabırlı, mücadeleci, güvenilir olduğunu belirtin. Bu özellikler size kazandırır.
Çalışanlarınızın motivasyonunu sağlamaya yönelik çalışmalar yapıyor musunuz?
Bu önemsediğimiz bir konu. Kiğılı oryantasyonu çerçevesinde tüm çalışanlarımıza Kiğılı kültürünü vermeye çalışıyoruz. Özellikle davranış bilimleri üzerine eğitimler düzenliyoruz. Yılda iki kez yöneticiler ile kamp yapıyoruz. Başarılı olanları maddi olarak ödüllendiriyoruz. Piknik organizasyonları gibi bir araya geleceğimiz faaliyetler düzenliyoruz.
Başarılı olmak mutluluğu etkileyen bir faktör. Başarılı olmak için uzun vadeli hedefler mi koymalıyız yoksa kısa vadeli hedefler üzerinden mi ilerlemeliyiz?
Ana hedefleriniz olmalı ve o hedefe giderken adımlarınızı belirleyen küçük hedefler koymalısınız. Yaşayacağınız handikaplar karşısında bu küçük hedefleri revize edebilmelisiniz. Hayatı uzun düşünmeli ve anlık değerlendirmemelisiniz.
Kariyerlerine yeni adım atacak üniversite öğrencilerine ve mezunlarına iş hayatına dair önerileriniz nelerdir?
Artık iş birliği kavramının öne çıktığı bir dönemdeyiz. Bu dönemde firmalar bile iş birlikleri yaparak güçlerini arttırmaya çalışmaktalar. Tavsiyem işbirliği yapabilecekleri arkadaşlar edinmeleri yönündedir. Güçlerini birleştirsinler ki ortaya birlikte bir değer koyabilsinler. Başlarına gelen olaylar karşısında hemen yılmasındalar. Çünkü sorunlarımızı çözdüğümüz takdirde biz biziz.
Perakendecilik Sektöründe Kariyer Yönetimi yazımızı okuduğunuz için teşekkür ederiz.