Yazılarım

İş Dünyasında Güven

Bugüne kadar denk geldiğim birçok hadiseden dolayı iş dünyasında güven konusu üzerine uzun zamandır yazmak istiyordum. Özellikle son dönemlerde firma yetkilileri, sektör temsilcileri, insan kaynakları profesyonelleri gibi alanında uzman kişilerle yapmış olduğum görüşmelerde sohbet esnasında bu konuyu eskiye oranla daha da gündeme getirmeye başladıklarını fark ettim. Güvene sadece iş alanında değil her alanda ihtiyaç duyulur. Bu doğru, fakat aktif iş hayatında çalışırken bu konu üzerine bazen gözümüzden kaçırdığımız noktalar olabiliyor.

 

Özellikle aktif iş hayatında çalışırken, iş ilişkilerinde güven hususuna dikkat etmeyen kişilerin iş arayış sürecine girdiğinde bu konunun karşılarına defalarca kez çıktığını duyuyor, görüyor ve şahit oluyoruz. İş hayatında ekip arkadaşlarınız, paydaşlarınız, üstleriniz, müşterileriniz, ortaklarınız vb. kimseler ile yürüttüğünüz ilişkilerde kişilerin güvenini zedeleyecek hamleler yaptığınızda, bu durumlar unutulmuyor. O an sizin durumunuzdan, konumunuzdan, makamınızdan kaynaklı dikkat etmediğiniz, önemsemediğiniz durumlar, işler tersine döndüğü takdirde yani durumunuzu, konumunuzu ve makamınızı kaybettiğiniz takdirde çok sert bir şekilde karşınıza çıkabiliyor. İşin asıl üzücü kısmı bu durum bir kimlik gibi üzerinize yapışabiliyor.

 

Ayrıca ben x sektöründe tanınıyorum, sektör değiştirirsem sorun kalmaz gibi bir düşünce piyasada karşılığı olmayan boş bir düşünce halini alıyor. İnsanlarda güven sorunu oluşturan kişiler, farklı sektörlere giriş yapmaya çalışsa da, insanlarda yol açtığı güven sorunu her alanda karşısına çıkabiliyor. Özellikle uzman ve üstü yani yönetici pozisyonunda olan kişiler bir kuruma başvuru yaptığı takdirde, referans kontrolü haricinde aşağıda saymış olduğum maddelerden dolayı başvuru yapan adaylar hakkında çeşitli bilgilere kolay bir şekilde ulaşılabiliyor.

 

  • Başvuru yapılan kurumdaki insan kaynakları yetkilisinin, kişinin daha önce çalıştığı kurumdaki insan kaynakları yetkilisini veya kişinin yöneticisini tanıyor olması
  • Başvuru yaptığı kurumda, başvuru yapan kişiyi tanıyan birilerinin olması
  • Kişinin olumsuz imajının meslektaşları arasında biliniyor olması

 

İş dünyası; birçok kişinin birbirini tanıdığı, birçok gelişmeden haberdar olduğu, istenilen birçok bilgiye hızlıca ulaşılabilen bir dünya halini almaktadır. Sadece bu maddeler ile kişilerin bilgiye ulaştığını düşünmekte elbette doğru değildir. Bu kısmın biraz daha iyi anlaşılması için daha önce yaşamış olduğum bir olayı örnek olarak belirtmek istiyorum. Daha önce çalışmış olduğum bir kurumda, görev yapmaya devam ederken üst düzey bir yöneticimiz beni yanına çağırarak kendisine yapılmış bir başvuru olduğunu bana söyledi.  Açık pozisyon için görüşmelerinin devam ettiğini ve başvuru yapan kişinin özgeçmişinde daha önce çalıştığı kurumları incelerken, benimde o kurumlardan birinde aynı dönemlerde görev yaptığımı fark ettiğini belirtti. Buna istinaden pozisyona başvuru yapan o kişiye yönelik gözlemlerimi paylaşmamı istedi. Bu örnekten de anlaşılacağı üzere istenildiği takdirde birçok metot ile kişiler hakkında bilgiye ulaşmak mümkün.

 

Bu maddeler ve örnek bize şunu gösteriyor; İş dünyası tahmin ettiğimiz kadar büyük bir dünya değildir.

 

Bu yöntemlerin kullanılmasının doğru veya etik olup olmaması bu yazının ana konusu değil. Burada dikkat etmemiz gereken nokta bu yöntemlerin birçok kişi tarafından kullanılabileceği ihtimalini öngörüyor olmaktır. Özellikle uzman ve üstü yani yönetici pozisyonları için aranılan yetkinlikler üzerine sektör temsilcileri ile yapmış olduğum görüşmelerde, sektörlerine ve pozisyonlarına göre değişiklik göstermek kaydıyla tarafıma adaylarda aradıkları çeşitli yetkinlikleri sıralamaktalar. Sektör temsilcilerine, adayın bu saydığınız temel ve teknik yetkinliklere sahip olması işe alınması için yeterli mi? diye sorduğumda aldığım cevap genel olarak hep aynıydı.

 

Yeterli değil. Bu yetkinliklerle birlikte adayın güvenilir bir kişi olması bizim için olmazsa olmaz bir kuraldır.”

 

İş dünyasında güven her zaman önemi koruyan önemli bir husus olmuştur. Eskiye oranla artan iletişim mecraları ve sosyal medya araçları sayesinde birçok sektör temsilcisi, meslek grubu üyesi birbirleriyle hızlıca tanışmakta ve birbirleri ile görüş alışverişinde bulunabilmektedir. Birbirini hiç görmemiş fakat aynı meslek grubunda olan birçok kişi çeşitli whatsapp, telegram, bip gibi gruplarda bir araya gelmektedir. Bu sayede sektördeki ve kurumlardaki birçok gelişmeyi ve iş modeli hakkında bilgiye ulaşabilmektedir. Bu temaslar aynı zamanda ikili ilişkilerin ve arkadaşlıkların gelişmesine de sebep oluyor. Bu kadar geniş iletişim ağının olduğu bir ortamda kurumlardaki iyi gelişmeler kadar kötü gelişmelerden de birçok kişi haberdar olabiliyor. İletişim ağının ve haber alma kaynaklarının bu kadar geniş olduğu bir dönemde ilişkilerde güveni zedeleyecek hamlelerden mutlaka kaçınılmalıdır.

 

Çeşitli sebeplerden veya durumlardan kaynaklı güven noktasında birçok kişinin imajı zedelenmiş olabilir. Bu hep hafızalarda bu şekilde kalacak değil. Yapmış olduğum görüşmelerde iş dünyasında güven konusundan sonra adaylardaki gayret ve istekliliğin önemi üzerinde de çok durulduğunu gözlemledim. Yani temiz bir sayfa açarak, zedelenmiş imajın düzelmesi için çaba ve gayret gösteren kişiler doğal olarak insanlar tarafından eskisi gibi değerlendirilmeyecektir. Kişinin bu yöndeki çaba ve gayreti birçok kişi nezdinde olumlu değerlendirilecek ve çabası takdir görecektir. Yazımı daha önce denk geldiğim bir sözle sonlandırmak istiyorum. Yanlıştan, doğruya gidenin yanlışı konuşulmazmış.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu