Yazılarım

İnsan Kaynakları Uygulamaları

İnsan kaynakları uygulamaları dönemin şartlarına ve gereksinimlerine göre düzenli olarak güncellenmelidir.

Kurumların stratejik hedeflerine ulaşması, kurumsal aidiyetin güçlendirilmesi, çalışanların niteliklerinin arttırılması, kurum kültürünün yaygınlaşması ve marka bilinirliğinin arttırılması hususunda kurumlar bugüne kadar gerçekleştirdikleri faaliyetlere ek olarak aşağıdaki süreçleri de uygulamaya koyabilirler. Bu kapsamda ilk etapta 5 aşamalı yol haritası aşağıda ilginize sunulmuştur.

 

  • Özel Staj Programları
  • Beklentiler Anketi
  • Uyum Eğitimleri
  • Kurum Dışına Yönelik Eğitimler
  • İşe Alım Sürecini Destekleyecek Gözlem Raporları

 

Yukarıda belirttiğim aşamalar aracılığıyla, kurumunuzun insan kaynağı yapısını daha da geliştirmek, güncel şartlara uygun güçlü mekanizmalar oluşturmak ve kapsayıcı bir insan kaynağı politikasını hayata geçirmek bu çalışmanın öncelikli hedefleri arasında yer almaktadır. Bu çalışmalar aracılığıyla kurumunuzun eğitim ve gelişim fonksiyonlarını daha da etkin hale getirerek; kurumsal gelişimi hızlandırmak, çalışan bağlılığını arttırmak, kurum kültürünün benimsenmesi ve yaygınlaşmasına katkı sağlamak bu sürecin önemli çıktıları arasında yer alacaktır.

 

1- ÖZEL STAJ PROGRAMLARI

Ağırlıklı olarak aşağıda belirtmiş olduğum genel başlıklardaki staj programları ülkemizde çeşitli kurumlar tarafından uygulanmaktadır.

 

  • Staj ve MT Programı
  • Genç Yetenek Programı
  • Genç Yetenek Staj Programı
  • Yetiştirme Programı
  • İlk Fırsat Kariyerim Programı
  • Uzun Dönem Staj Programı
  • Genç Yeteneksin Kariyer Programı

 

Birçok üniversite tarafından zorunlu stajlar haricinde gerçekleştirilen gönüllü stajlarda da öğrencinin sigortası üniversitesi tarafından yapılmaktadır. Bu sayede birçok öğrenci, zorunlu stajı olmamasına rağmen, iş deneyimi kazanabilmek adına gönüllü staj yapabilme imkânına kavuşmaktadır. Örnek vermek gerekirse bazı vakıf üniversitelerinde her yıl ortalama 1000 civarında öğrenci gönüllü olarak staj yapmaktadır ve staj sigortası üniversitesi tarafından karşılanmaktadır.

 

İstanbul Valiliğinin 2024 verilerine göre İstanbul’da 14 devlet üniversitesi, 44 vakıf üniversitesi, 3 tane vakıf meslek yüksekokulu bulunmaktadır. Sadece İstanbul’da 61 üniversitede, ortalama 1 milyon öğrenci eğitim görmektedir. Türkiye’de toplam 208 üniversitede 6 milyon 950 bin öğrenci örgün eğitim görmektedir. Bu durum doğru değerlendirildiği takdirde, kurumlar açısından birçok öğrenciye dokunabilme ve kurumlarını binlerce kişiye tanıtabilme imkânı sağlamaktadır.

 

Öğrenciler staj programlarına üniversite döneminde çok yoğun ilgi göstermektedir. Fakat standart staj programları haricinde farklı bir konsepte sahip veya spesifik bölüm içeriğine sahip olan staj programları üniversite öğrencileri arasında daha çok ses getirebilmektedir. Bu sebeple standart bir staj programı dışına çıkılmalı ve staj programının içeriği üzerinde iyi çalışılmalıdır. Uygulamaya konması karar verilen staj programının içeriğinde stajyerlerin alacağı eğitimler, kazanacakları veya güçlendirebilecekleri öngörülen yetkinliklerin neler olduğu detaylıca belirtilmelidir.

 

Staj programının ismi ve içeriğinin belirlenip duyuru yapılması tek başına yeterli değildir. Bu noktada etkin bir kampüs iletişimi yürütülmelidir. Kurum yetkililerinin, özellikle üniversitelerin Kariyer Merkezleri ile etkin bir iletişim yürütmesi önemli faydalar sağlayabilir. Kurum içerisinde en çok ihtiyaç duyulan yetkinliklerin neler olduğu gibi bazı bilgilerin üniversiteler ile paylaşılması gerekmektedir. Bu sayede yıl içerisinde üniversiteler tarafından düzenlenen eğitim, atölye çalışması, proje çalışması ve simülasyonlar gibi uygulamalar aracılığıyla öğrencilerin yetkinlikleri geliştirilerek, iş dünyasının ihtiyaç duyduğu nitelikleri kazandırabilirler. Kurumların stratejik partnerleri insan kaynakları birimleridir. İnsan kaynakları birimlerinin de stratejik partnerleri Kariyer Merkezleri olmalıdır.

 

Kampüs İletişimi ve Kariyer Merkezleri İş Birlikteliği Sayesinde Ortaya Çıkabilecek Faydalar

  1. İhtiyaç duyduğunuz kriterlere göre hazırlanmış olan bir aday havuzunuz oluşabilir. Bu sayede açık pozisyonlarınızı hızlıca kapatabilir ve işgücü kaybınızı minimum seviyede tutabilirsiniz.
  2. İhtiyaç duyabileceğiniz alanlara yönelik yedek aday havuzunuzu oluşturabilirsiniz.
  3. Kurumunuzun vereceği eğitimleri üniversite zamanında erkenden almış olan adaylar sayesinde, eğitim bütçenizden tasarruf edebilir ve o bütçeyi başka alanlarda değerlendirebilirsiniz.
  4. Kurumsal hassasiyetlerinizi, değerlerinizi, kültürünüzü, markanızı iyi bilen topluluklar oluşturabilirsiniz.

 

 

2- BEKLENTİLER ANKETİ

Beklentiler Anketi üniversite öğrencilerine ve kurumun kendi çalışanlarına yönelik iki aşamalı olarak ilk etapta gerçekleştirilebilir.

 

Üniversite Öğrencilerine Yönelik Anket

Üniversite öğrencilerinin kurumlardan beklentilerine, bireysel motivasyon kaynaklarına, ilgi, alaka, eğilim, yönelim ve değer kavramlarını araştırmaya yönelik, kurumlar tarafından düzenli olarak anketler gerçekleştirilmelidir. Yeni kuşakların özellikle tercih ettiği kurum olabilmek için yeni kuşakların beklentilerinin çok iyi analiz edilmesi kurumların öncelikleri arasında olmalıdır. Bu sebeple beklentiler anketinden elde edilen veriler neticesinde kurumunuz çeşitli aksiyonlar alabilir. Bu veriler baz alınarak, kurumumuzun iletişim stratejileri ve kurumsal gelişim alanlarını güncelleyebilir veya yeniden yapılandırabilirsiniz.

 

Üniversite Öğrencilerine Yönelik Araştırma Konusu Olabilecek Örnek Başlıklar:

  • Motivasyon Unsurları
  • Kültürel Değişim Eğilimler
  • Gençlik Değerleri ve Sorunları
  • Gelecek Beklentileri
  • Sosyal ve İçsel Çalışma Değerleri
  • Etik ve İnsani Değerlere Bakış Açısı

 

Kurum Çalışanlarına Yönelik Anket

Kurumların günümüzde ağırlıklı olarak yaşamış olduğu temel bir problem olan motivasyon sorununa yönelik daha somut adımlar atılması gerekmektedir. Kurumlar çalışanlarına yönelik çeşitli motivasyon faaliyetleri gerçekleştirmektedir. Birçok kurum yetkilisi gerçekleştirilen bu faaliyetlerin kısa süreli bir etki yarattığını belirtmektedir. Bu sebeple kurum çalışanlarına yönelik gerçekleştirilecek beklentiler anketi sayesinde, kişi ve birim bazlı motivasyon dinamikleri ve gelişim göstermek istedikleri alanlar tespit edilerek aksiyon planları hazırlanabilir. Anketin yorumlamasının doğru yapılabilmesi için kişilerin yaş, cinsiyet, ikamet ettiği ilçe gibi detaylar çok önemli faktörlerdir. Bu faktörler baz alınarak anket raporunun hazırlanması ve aksiyon planın oluşturulması kurumsal gelişime katkı sağlayacaktır.

 

 

3- UYUM EĞİTİMLERİ

Yeni nesil, yeni jenerasyon veya yeni kuşaklar olarak belirli yaş grubu kategorisine dahil ettiğimiz bireyler aynı zamanda yeni çalışma arkadaşlarımız, kurumumuzun yeni müşterileri veya müşteri adaylarıdır. Yeni kuşakların ilgi, alaka, beklenti ve eğilimlerinin doğru anlaşılması ve bu dinamiklerin göz önünde bulundurularak kurum içerisinde bir iletişim dili kullanılması gerekmektedir. Bu metot ile hareket edilmediği takdirde kuşaklar arası çatışma dediğimiz süreç yaşanabilmektedir. Bu çatışmalar neticesinde yetkin çalışanların performanslarının düşmesi, kurumdan ayrılması, yönetsel sorunların yaşanması ve kurumun imajının sarsılması gibi aşamalarla sonuçlanabilir. Bu yüzden kurum çalışanlarına yönelik Yeni Kuşakları Tanımak, Farkındalık, Empati temalarını içeren eğitimlerin yıl içerisinde verilmesi faydalı olabilir. Bu kısımdaki en önemli hususlardan bir tanesi ise kuşakların her yıl yaşamış olduğu değişimler, travmalar ve eğilimlerin tespit edilerek güncel örnekler eşliğinde kurum içerisinde yer alan çalışanlarımıza ve yöneticilerimize anlatılmasıdır. Bu kısım ciddi bir dikkat, veri analizi ve gözlem neticesinde elde edilen çalışmaları kapsamalıdır.

 

 

4- KURUM DIŞINA YÖNELİK EĞİTİMLER

Kurumunuzun ihtiyaç duyduğu yetkinliklerin sadece üniversitelerde düzenlenen eğitim ve diğer çalışmalar ile kazanılmasını beklemek zaman açısından yeterli olmayabilir. Bu noktada kurum içerisinde verdiğiniz eğitimler haricinde kurum dışında da eğitimler verebilirsiniz. Bu eğitimler 3 aşamadan oluşabilir.

 

  • Üniversitelerde derslere girerek, (Sektörünüzdeki uygulamaları ve yaklaşımları anlatarak)
  • Belirli kontenjan dahilinde, başvuru süreçlerini tamamlayarak katılmaya hak kazanan kişilere yönelik kurumumuzun eğitim salonlarında,
  • Çevrimiçi metoduyla.

 

Kurumunuzun stratejik planını ve sektörünüzün ilerleyen yıllarda ihtiyaç duyacağı yetkinlikleri göz önünde bulundurarak eğitim başlıklarımızı ve içeriklerimizi belirlemeliyiz. Düzenlediğimiz eğitim programlarını başarıyla tamamlayan katılımcılara katılım belgesi vermeliyiz. Bu çalışmayı sosyal sorumluluk projesi kapsamında değerlendirebileceğimiz gibi kurumumuzun adının yıl içerisinde bu faaliyet sayesinde de duyurulmasını sağlamış olacağız. Bu sayede kurumsal iletişim gibi çeşitli birimlerinizin kurumumuzu tanıtma, bilinirliğini arttırma gibi faaliyetlerine destek olabilirsiniz.

 

 

5- İŞE ALIM SÜRECİNİ DESTEKLEYECEK GÖZLEM RAPORLARI

 

  • Yukarıda belirtmiş olduğum beklentiler anketleri veya kurum içinde verilecek eğitimler esnasında gerçekleştirilecek anketlerden elde edilecek veriler sayesinde, insan kaynakları birimimiz yetkinlik setlerini daha hızlı güncelleyebilirler. Yeni nesil kuşaklarının değerlerini, hassasiyetlerini daha iyi anlayarak yetkinlik bazlı olarak gerçekleştirecekleri mülakat sorularını hızlı bir şekilde güncelleyebilirler. Sektörün ve dönemin şartlarına göre işe alım metotlarını veya uyguladıkları değerlendirme merkezi süreç ve araçlarını geliştirebilirler.

 

  • Kurum içerisinde ve dışarısında verilen eğitimlerde katılımcıların geri dönüşleri ve eğitime katkıları göz önünde bulundurularak hazırlanacak raporlar, işe alım birimi ile paylaşılmalıdır. Bu kapsamda kurumun yetkinlik bakımından gelişim kısmında en zorlandığı alanlar tespit edilerek işe alım süreçlerinde gerekli aşamaları tamamlamış olan adaylar arasında, bu yetkinlikleri güçlü olan adayların değerlendirilmesi nitelikli çalışanların kuruma kazandırılması sürecini hızlandıracaktır.

 

SONUÇ

Yukarıda belirtmiş olduğum faaliyetleri “Kurumsal Gelişim 1.0” süreci olarak adlandırabilirsiniz. Yukarıda belirttiğim aşamalar tamamlandıktan sonra “Kurumsal Gelişim 2.0” sürecinde aşağıda belirtmiş olduğum süreçleri uygulayabilirsiniz.

 

  • Lise Öğrencileri ve Paydaşlarınıza Yönelik Beklentiler Anketi

 

  • Sosyal Karne Projesi (Bu proje öğrencilerin akademik yönleri haricinde sosyal yönlerinin de güçlendirilmesi kapsar. Bu kapsamda öğrencilerin sosyal yönlerinin güçlenmesini sağlayacak eğitimler, proje yarışmaları vb. düzenlenir.)

 

  • Yetkinlik Geliştirme Atölyesi (Kurumumuzun belirlemiş olduğu yetkinlik setinde yer alan yetkinliklerin öğrencilere, mezunlara ve çalışanlarımıza kazandırılması veya güçlendirilmesi hususunda eğitim, simülasyon, vaka çalışması, rol play uygulaması gibi çeşitli aşamalardan oluşan bir çalışmalar bütünüdür. Bu atölye çalışmasında başarıyla mezun olan kişilere kurumunuzun bünyesinde yapılacak işe alımlarda öncelik verileceğine yönelik duyuru yapılması projeye olan ilgiyi arttırabilir.)

 

  • Event : “İnsan Kaynağının İş Hayatındaki Yeni Dönüşümü” gibi bir başlık ile bugüne kadar topladığımız anket verilerini, eğitim raporlarınızı ve gözlemlerinizi büyük bir organizasyonda basına, aktif müşterilerinize ve müşteri adaylarınıza belirlediğiniz bir konseptte sunum şeklinde paylaşabilirsiniz. Kuşaklar arasında çatışma yaşanan konular ve çözümlerimiz, yetkinlik gelişiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerimiz, yeni neslin kurumlardan beklentileri gibi belirleyeceğiniz başlıklarda sunum yapabilirsiniz. Biz bu işin her aşamasını ölçerek, analiz ederek süreçlerimizi yönetiyoruz, sektörün bu alandaki yeni akademisi biziz mesajını verebilirsiniz. Kurumsal müşterileriniz ile raporunuzun detaylı dökümünü paylaşabiliriz. Bu sayede müşterilerinize biz sadece sizin taleplerinizi karşılayan bir kurum değil aynı zamanda sizin kurumsal süreçlerinizin gelişmesine verilerimiz ve önerilerimiz ile katkı sağlayabilen bir kurumuz diyebilirsiniz.

 

 

Yukarıda detaylarını belirtmiş olduğum çalışmalar neticesinde yetkin ve nitelikli iş gücünün başvuru yaptığı bir kurum olmak, kurumunuz bünyesinde yer alan nitelikli çalışanları elde tutmak, çalışanların ihtiyaç duyduğu yetkinlikleri kazandırmak, çalışanların kurumun hedefleri ve stratejilerini benimsemesi sürecine katkı sağlamak, performanslarının ve verimliliklerinin artmasına yardımcı olmak bu çalışmanın sağlayacağı önemli faydalar arasında yer almaktadır. Bu çalışmalar neticesinde kurumsal gelişim hızlanacak ve marka bilinirliğinin artması sağlanacaktır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu